Followers

Wednesday, July 21, 2010

NOUL TRIUNGHI AL BERMUDELOR= BULGARIA

         Vrei sa dispari si nu stii cum?Vrei sa nu dai nici un ban dar sa nu mai stie nimeni nimic despre tine?Acum exista o solutie pe cat de ieftina (as putea spune chiar gratuita) pe atat de eficienta..Raportul pret-satisfacerea clientului este maxim..Am citit ieri pe blogul lui Tiberiu Lovin-adica reporter virtual- povestea cutremuratoare a unui jurnalist roman tinut ilegal in arest de mafia politiei bulgaresti..Nu credeam ca asa ceva e posibil intr-o tara membra UE...stiam de saracia bulgarilor, de nesimtirea unora dintre ei, de preturile mici de pe litoralul lor, de castravetii lor (iummmiiii), de furturile de masini dar nu si de asa ceva..

23 de ore si 55 de minute, atat a stat intr-un arest din Bulgaria un jurnalist roman care a fost in aceasta tara sa documenteze o ancheta despre mafia autohtona ce lucreaza mana-n mana cu politia. Se intampla anul trecut pe cand Marius Serban a devenit personajul propriei investigatii. Anul asta, ziaristul risca cinci ani de inchisoare pentru ca a avut naivitatea sa-si ceara dreptate in Bulgaria, unde i s-a inscenat o parcare ilegala, iar cand a vrut sa faca plangere la Politia din Varna s-a trezit cu dosar penal pentru vatamare corporala grava. In interviul de mai jos aveti intregul tablou al unui cosmar care inca n-a luat sfarsit, iar finalul nu pare deloc favorabil jurnalistului.



Mini-biografie
Marius Serban lucreaza in presa din 1997, cand a fost angajat la Romania libera, iar ultimul loc de munca a fost Business Standard. Intre timp a terminat trei facultati si are un master in publicitate.

Reporter Virtual: Cum ai reusit sa devii eroul propriei anchete?
Marius Serban: Am plecat in Bulgaria pe 20 august. Am ajuns la Nisipurile de Aur pe la 0ra 15.00. Eram cu o colega de la un ziar din Prahova. Eu trebuia sa scriu pentru Business Standard. Nu ma gandeam sa scriu neaparat despre mafie, dar voiam sa stiu de ce majoritatea masinilor ridicate la Nisipurile de Aur sunt cele inmatriculate in Romania. O mai patisera cativa prieteni inainte S-a mai intamplat si dupa…vezi cazul primarului din Clejani, insa sunt multe situatii care nu au aparut in presa pentru ca romanii platesc oricat, se lasa furati si tac. Iar bulgarii ii fura dupa un sistem bine pus la punct in care sunt implicate firmele care ridica masini si politia care patroneaza afacerea.
Reteta este simpla: romanii isi lasa masinile in parcari prevazute cu semnul P inscris in patrat pe fond albastru-simbol international. Numai ca, sub acest P, cum aveam sa constat ulterior, scrie ceva mic in bulgara… adica, poti parca, insa numai cu acordul hotelului?! In felul acesta, romanii o patesc pe banda rulanta pentru ca nu stiu toti bulgara. Iar baietii din parcare nu se obosesc sa scrie si in engleza pentru ca si-ar taia craca. Asa se face ca mai toate masinile ridicate la Nisipurile de Aur (dar nu numai) sunt inmatriculate in Romania. Bulgarii nu se opresc, insa, aici… le ridica pur si simplu si din parcarile hotelurilor fara nicio jena. Mai ales pe cele ale romanilor, pentru ca, am mai spus mai sus, acestia platesc si tac.
Ai o fotografie cu o astfel de parcare?
Am avut, dar la politie mi-a fost sters tot cardul atunci cand mi-au confiscat tot, inainte sa ma bage in celula. Nu e o problema, am de gand sa fac alte poze acolo. Vreau sa merg din nou zilele astea. Vreau sa mai spun ca si asa-zisele furturi de masini de la Nisipurile de Aur sunt puse la cale tot de… politisti, care stiu cam tot ce misca pe acolo, nu exista hoti care fura fara sa nu stie politia. Este un intreg sistem de extorcare a romanilor naivi, foarte bine uns.
Cum crezi ca a obtinut “victima” certificat medical?
Nu stiu daca ati prins un mic detaliu in cazul furtului masinii primarului din Clejani?! Masina avea, cand a fost gasita, doar 26 de kilometri in plus, dupa cateva zile, deci a fost mutata doar 13 kilometri tot pentru cateva zile ca sa vada cum evolueaza cazul. Cand cartoful a devenit foarte cald din cauza ca a aparut in toata presa din Romania, baietii au fost nevoiti sa o scoata doar pe a primarului din Clejani, nu si pe ale celorlati care nu au facut scandal. Astia au ramas cu buza umflata. In Bulgaria, daca nu pui presiune pe sistem, ramai cu buza umflata. Cam asta este cu mafia parcarilor si cu romanii care inca nu stiu ce li se intampla la Nisipurile de Aur.
Acum, sa revin la “cazul” meu. Privind retrospectiv, realizez ca am facut o mare, imensa greseala. Am lasat pe parbrizul masinii, la vedere, cardul de presa – PRESS. De la asta mi s-a tras. Masina, desi parcata regulamentar, mi-a fost ridicata pentru ca imi bagam nasul unde nu imi fierbea oala. Si asta, dupa cum aveam sa aflu, nu se iarta in Bulgaria. Asa ca, mi-au adus masina intr-un tarc. Cand mi-am terminat treaba, undeva catre miezul noptii, dupa ce am vorbit cu romanii extorcati de acolo, m-am intors si am gasit masina blocata. Am cerut explicatii, dar bulgarul o tinea langa PAY, PAY, PAY…
Povestea o stiu de pe blogul tau. Ma intereseaza insa sa-mi spui cum crezi ca a obtinut “victima” certificatul medical? Si cum te-au ajutat autoritatile romane? As dori nume.
Simplu, bulgarul, unul Plamen, care si-a rupt piciorul la fotbal, probabil, a fost dus la Spitalul Sfanta Anna din Varna si i-au scos certificat medico-legal. Totul este o facatura. Ei au sustinut, initial, ca am scos cu mainile goale sistemul de blocare de pe roata si l-am lovit cu el. Ulterior, a revenit asupra declaratiei si a sustinut ca nu a vazut cu ce l-am lovit, dar ca i-a spus colegul lui ca l-as fi lovit cu o ranga. Curios este faptul ca la nivelul tegumentului nu apare nicio urma de lovire cu ranga, potrivit primului certificat medico-legal. In plus, dupa cum am vorbit cu mai multi medici legisti, inclusiv cu directorul IML, domnul Dan Dermengiu, tendonul lui Ahile nu se rupe cu ranga ca urmare a fortarii lui pe os, in urma unor miscari gresite ale piciorului. Deci, tot dosarul este ceva gen Tom&Jerry, o inscenare penibila, dar dupa standardele bulgaresti este absolut ok.
Stau si ma intreb ce s-ar fi intamplat daca, in loc sa-mi bage pe gat un baiat ranit la fotbal, mi-ar fi pus in carca unul fara picioare sau fara un ochi… Probabil, mi-ar fi dat puscarie pe viata, asa o sa scap mai usor, cu pana la 5 ani, potrivit codului lor penal. Ce sa mai, este o facatura atat de penibila, incat nu cred ca ar starni altceva decat rasul in alta tara in afara de Bulgaria. In plus, daca in altercatie au fost implicati doar doi bulgari, acum apar ca martori nu mai putin de sapte bulgari, inclusiv un doctor, ce sa mai, sunt setati rau sa ma rupa! Dupa cum am constatat pe pielea mea, cea mai mare crima in Bulgaria este sa nu te lasi furat, extorcat atunci cand mafia iti cere asta imperativ. Asta ii scoate din minti si te poti alege foarte usor cu un dosar penal fabricat. Nu conteaza ca dosarul e penibil, la ei merge.
Spune-mi cum te-au ajutat ai nostri?
Sa spun acum cateva cuvinte despre “autoritatile” romane. Pai, nu prea m-au ajutat. Eu am fost arestat pe la ora 16.00, cand m-au luat cu fulgi cu tot, mi-au luat cureaua si sireturile si m-au bagat direct in celula. Inainte sa ma inchida, colega mea a sunat in tara, iar colegii din tara au luat legatura cu ambasada. Astia erau foarte plictisiti si nici nu prea i-au bagat in seama pentru ca era week-end. Seara, tarziu, m-a sunat cineva de la ambasada care s-a recomandat drept “consul”. Nici n-am apucat sa deschid gura, ca m-a si luat cu chestii de genul: cum ai putut sa ii rupi piciorul bietului om, cum ai putut sa tragi de sistemul care bloca roata… si in Romania ai fi luat multa puscarie pentru asta. No comment. Intr-un final, mi-a zis ca imi trimite un avocat in seara aia, avocata a venit a doua zi la pranz. Imediat ce a venit, mi-a pus sub nas sa semnez o declaratie pe care a redactat-o impreuna cu procurorul, evident, am refuzat. Ulterior, cand am fost eliberat, politia bulgara m-a pus sa semnez niste hartii, conditie obligatorie pentru eliberare, evident, fara interpret.
Si avocata cum te-a ajutat?
Pai, cam da… E pe mana cu ei si incerca sa ma bage la apa. Initial, am crezut ca mi se pare, insa ulterior, consultand si alti avocati, am aflat ca nu a facut nimic, dar chiar nimic, ca sa ma apere in faza de adunare a probelor. Bineinteles, insa, mi-a luat vreo 1.000 de euro (domnul consul m-a avertizat ca este scumpa). Ca o pata de culoare. Cand m-au eliberat din pucarie dupa 23 de ore si 55 de minute, (chiar daca actele de eliberare erau completate de vreo sase ore) politistii m-au pus sa semnez, printre altele, ca am mancat patru carnati si patru bucati de paine.
Mi-au spus ca statul bulgar asigura 1,6 leva pentru o masa, adica un carnat si, mi-au dat unul in 24 de ore. Partea frumoasa este ca mi-am pus in cap, fara sa imi dau seama, toata mafia asta. Indirect, si Ministerul de Externe este vinovat pentru ca nu si-a informat proprii cetateni cu privire la adevaratele pericole din Bulgaria, ce au ei pe site cu privire la Bulgaria sunt doar niste chestii ridicole.
Crezi, asadar, ca vei fi condamnat si vei face puscarie in Bulgaria pentru aceasta aberatie?
Acum, chiar ma tem sa ma prezint la proces, am nevoie sa stie cat mai multa lume de acest caz. Altfel, daca ma baga dupa draperie doar scheletul mai ramane din mine. Dupa cum am spus, mi-am pus in cap toata mafia-politia-justitia din Bulgaria si astia sunt foarte hotarati sa ma termine, asa este. Daca nu ma duc, sunt mancat, daca ma duc, imi risc viata, pe bune, grea decizie!
Un lucru este clar, daca ajung sa intru la ei in puscarie, sansele sa mai si ies sunt minime, si asta nu este o metafora.
Colega ta a scris despre povestea asta la ea in ziar?
Ea tremura toata, nici nu stiu daca o mai pot aduce ca martor in proces, au si adresa ei.Nu… cand a vazut ce se intampla, a renuntat, au maturat cu ea pe jos cat am fost eu inchis. Sunt foarte primitivi si foarte vorace, o mlastina plina de aligatori dupa cum s-a exprimat un comisar european. Si, cu toate astea, romanii habar nu au in ce se baga, iar statul roman nu te protejeaza in niciun fel.
Nu crezi ca ai devenit victima propriei anchete din cauza ca ai fost naiv?
A, ba da, cu siguranta da, credeam ca e ca pe la noi. Dar nu, totul este pe fata, si iti pot inscena orice daca vor, te pot chiar omori, pot face ce vor ei cu tine, pe fata, n-au niciun fel de scrupule. Nu le place sa isi bage nimeni nasul in treburile lor. Daca vrei sa pozezi masinile ridicate, (mai toate ale romanilor) nu te lasa, zic ca este interzis fotografiatul! Trebuie sa faci asta pe furis si risti.
Sa inteleg ca nu mai ai imagini si nimic care sa-ti sustina ancheta de atunci?
Ce sa mai, mi-au inscenat toata povestea si mi-au fabricat un dosar gen Tom&Jerry, dar este perfect ok dupa standardele bulgaresti in materie de justitie. Inainte sa ma bage la zdup mi-au sters tot ce facusem.
Si dupa?
Cand mi-au dat drumul, am plecat cat am putut de repede, nu mi-a mai ars. De cand am ajuns in curtea politiei, au venit aia de la parcare si le-au zis colegilor care ramasesera cu masina in parcare cat eram eu la audieri, sa iasa afara din curtea politiei, asta de fata cu politistii care nu au zis nimic. Deci, e greu sa mai faci ceva, trebuia sa plec foarte discret. Cand am plecat noaptea, am fost urmariti de o masina vreo 50 de km, pana am ajuns in oras si am reusit sa ne pierdem. Cand plec acolo, mergem cel putin patru, nu e gluma, din pacate pentru mine. Nu stiu cum m-ar putea proteja statul roman, pentru ca la ei jurnalistii se cam impusca, dupa cum bine stii. Dar… nu-mi fac iluzii.

No comments: